Geplaatst op
Dit probleem wordt elk jaar duidelijker met het capaciteitstekort in de scheepvaartsector. Naarmate de vraag naar vrachtwagens jaar na jaar toeneemt, vertraagt de feitelijke groei van de vrachtwagencapaciteit elk jaar. Dit leidt tot overcapaciteit en vertraging in het vervoer van containers. Wat kan de sector doen om dit probleem aan te pakken?
Volgens gegevens van de Wereldbank is de vraag naar import- en exportverkeer in de VS tussen 2000 en 2016 bijna verdubbeld, met een toename van het verkeer van 28,3 miljoen containers naar 48,3 miljoen containers in 2016.
Hoge gemiddelde leeftijd
Volgens het bureau voor de arbeidsstatistieken is de gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenchauffeur ongeveer 55 jaar oud. Met een groot deel van de beroepsbevolking die in 10-20 jaar met pensioen gaat, zal dat ernstige gevolgen hebben voor de scheepvaartsector als we ze niet zo snel mogelijk vervangen. Op dit moment is de beschikbaarheid van een trucker ongeveer 3-5 dagen. Dit zal nog hectischer worden omdat we nog minder truckcapaciteit hebben. Met de huidige werkomstandigheden, zoals lange werkuren op de weg en tijd weg van onze familie en vrienden, is het gewoon geen aantrekkelijke levensstijl voor nieuwe rekruten.
Beroeps vervoer aantrekkelijker maken door:
- Verbetering van de loonpakketten: Vergelijkbaar met wat de markt doet met de gasprijzen, wanneer het aanbod laag is, verhoog de prijzen door het aanbieden van uitgebreide voordeelpakketten zoals gezondheid, tandheelkunde en les vergoedingen. Die allemaal geweldig zullen zijn voor jongere rekruten.
- Verminderen van het aantal uren op de weg: Een werkomgeving creëren die werknemers meer tijd geeft om thuis te zijn dan op de weg, wat leidt tot een meer evenwichtige levensstijl.
Autonoom beroeps vervoer
In aanvulling op het bovenstaande geloof ik ook dat autonoom vrachtvervoer de totale capaciteit van de truckers zal verhogen, omdat het een aanvulling zal zijn op beroepsvervoer banen waar mensen zich lokaal kunnen concentreren in plaats van het nemen van banen die lange uren rijden op wegen ver weg van familie en vrienden vereisen. Dit kan helpen om een levensstijl te verhogen en in stand te houden die aantrekkelijker en duurzamer is voor vrachtwagenchauffeurs. Dit zal alleen gebeuren als onze overheid, en het publiek, een plan pushen om alle infrastructuur te upgraden zodat deze compatibel is met het veilig en effectief gebruik van autonome voertuigen.
Zoals het gezegde luidt: “Als je het kocht, bracht een vrachtwagen het. “Dit laat zien hoe afhankelijk we zijn van de vrachtwagensector om onze goederen te vervoeren.
Ben je geïnteresseerd in het beroepsvervoer en wil je hier meer over weten kijk dan op beroepsvervoercollege.nl