De twee belangrijkste factoren in de horeca zijn ongetwijfeld kwaliteit en voedselveiligheid. De Europese Unie heeft hier regels voor opgesteld waar elke horecaondernemer zich aan moet houden. Maar kwaliteit en voedselveiligheid zijn niet hetzelfde. Lees hier wat het verschil is tussen kwaliteit en voedselveiligheid.

Kwaliteit

Kwaliteit heeft alles te maken met de verwachtingen van de klant. Er mogen verschillende soorten kwaliteit aangeboden worden, en hier kunnen afspraken over gemaakt worden tussen de producent en de klant. De producten moeten wel altijd voedselveilig zijn.

Kenmerken als smaak, structuur, geur en kleur bepalen vaak de kwaliteit van een product. Als deze niet overeenkomen met de gemaakte afspraken, voldoet het niet aan de kwaliteitsnormen. Het product kan echter nog wel veilig zijn. Een voorbeeld hiervan is te donker gebakken vlees. Het product kan wel veilig zijn, maar voldoet niet aan de kwaliteitsafspraken.

In het geval van kwaliteitsklachten, kan dit een reden zijn om het product uit de markt te halen. Wanneer een product niet voedselveilig is, zal deze altijd uit de markt gehaald worden. Dit noemt men ook wel een recall.

Voedselveiligheid

Voedselveiligheid staat ervoor dat een product op geen enkel geval schade kan aanrichten aan de consument. Bijvoorbeeld bij de aanwezigheid van glassplinters in een product of de aanwezigheid van te veel of gevaarlijke bacteriën is een product niet veilig voor de consument. De horeca ondernemer is altijd verantwoordelijk voor de voedselveiligheid van zijn producten.

Hoe zorg ik voor voedselveiligheid in mijn bedrijf?

Door het opstellen van een voedselveiligheidsplan, kun je vaststellen of er gevaren of risico’s aanwezig zijn bij de producten of processen van je bedrijf. Hierbij wordt meestal de HACCP hygiëne code gebruikt. Als u ondersteuning wenst bij het in kaart brengen van de voedselveiligheid in uw bedrijf, kunt u een onafhankelijk hygiëne bureau inschakelen.